Gyumri, naar Margarita

19 juni 2019 - Yerevan, Armenië

Woensdag 19 juni
Vanmorgen om 6.00 uur wakker. Wel goed geslapen. Om 7.00 uur aan de wandel. Wat van Vanadzor gezien. Terug met de taxi, vers brood en boodschappen voor de familie van Vardan gehaald.
Lekker ontbeten en om 10.00 uur met de taxi naar Gyumri.
Martin de zoon van Artush (vroeger van de B&B in Gyumri) kwam ons halen met een hele chique auto. Hij bracht ons naar zijn inmiddels omgebouwde hostel en gaf ons een rondleiding. Het zag er prachtig uit.

Martin

Martin spreekt goed Engels. Hij heeft gebeld met Margarita. Ze woont vlakbij en komt naar het hostel toe. Het duurde even voor ze er waren. Dat is logisch. Armeense mensen gaan chique aangekleed naar buiten.
Even later kwam er een telefoontje dat ze eraan kwamen. Ik ben naar buiten gegaan en in de verte zag ik ze aankomen. Margarita, Arsen (haar chtgenoot, 24 jaar) hun dochtertje Mané (11 maanden) en haar schoonmoeder.

Bij Margarita

Ik herkende Margarita wel. Ze was wel veranderd. Wat voller, langer haar, ouder en ze was erg blij om ons te zien.
We hebben, met Martin als tolk, gepraat. Margarita is gelukkig, heeft Arsen via Facebook leren kennen. Arsen werkt met auto's en had speciaal een vrije dag genomen. Margarita vertelde veel en was ook in ons geïnteresseerd.
Na een half uur hebben we afscheid genomen van Martin en zijn we naar het huis van Margarita gegaan. Ze woont in een benedenwoning met 1 kamer. Daarin staat een 2 persoonsbed voor Margarita en Arsen, een bedje voor Mané en de moeder van Arsen slaapt op de bank. Dan is er een piepklein keukentje, een normaal toilet en douche en een nog kleiner halletje. Ze koken op een eenpits gasfles.

We hebben koffie gedronken met wat lekkers, ijs gegeten en cadeautjes gegeven. Fotoboek van Holland bekeken.

Margarita is nog steeds een spraakwaterval. Ze ratelt maar door, maar probeert ons wel steeds dingen duidelijk te maken. Arsen is een lieve jongen. We hebben nog een goed gevulde boodschappentas achtergelaten.

Met Margarita en Arsen zijn we een pizza gaan eten bij Tachir.

Pizza eten

Gezellig en lekker. Daarna afscheid genomen en naar het station. We nemen de trein van Gyumri naar Yerevan. Duur: 3.10 uur. Er was wat onduidelijkheid over de vertrektijd maar het bleek 18.40 te zijn.  Een echte ouderwetse trein. Houten banken, ramen die open kunnen, 20 stopplaatsen en spotgoedkoop. Jammer dat we te laatste stuk in donker hebben afgelegd.

Trein Gyumri naar YerevanTrein van Gyumri naar YerevanTrein Gyumri naar Yerevan

Bij thuiskomst een borrel en naar bed. Het scheelt zeker 15 graden. Het is hier zoveel warmer.

1. Astrid Prins:
    19 juni 2019
    Weer een mooi, gezellig verhaal! Dankjewel, voor het mee beleven! Kus voor jullie!!
  2. Niko en Jolanda:
    19 juni 2019
    Wat een verhalen en nog steeds erg leuk om alles te lezen en jullie te volgen. Wat een belevenis...
    Groetjes vanuit Callantsoog xxx
  3. Annet:
    19 juni 2019
    Wat een indrukken, mooie verhalen en belevenissen voor jullie in Armenie. Prachtige foto`s die de sferen goed weer geeft. Trots op je , voor wat jij, Theo en Jeanne doen voor alle deze kinderen. Chapeau !!
  4. Desiree van As:
    20 juni 2019
    Wat beleven jullie veel!!
    Zo mooi om te lezen, wel schrijnend ook met zulke armoede.
    Nog mooie laatste dagen en groetjes van ons
  5. Henk & Carla:
    20 juni 2019
    Inderdaad petje af. Met verbazing en bewondering lezen we je verhalen en zien we de foto's. Wat hebben wij een geluk. Ik kan me zo voorstellen dat je straks toe bent aan vakantie. Suc6 nog en groetjes