Bezoek aan enkele ouders, Elena, optreden Hasmig en naar Gayenne

19 juni 2019 - Stepanavan, Armenië

Vanmorgen vroeg een wandeling gemaakt. Naar het huis van Anush en Alisia geweest. We hadden nog wat fotocollages voor ze. We kwamen de vader van het kleine kindje van 24 dagen tegen. Hij had verse melk van de koeien bij zich.

Beeld Stepanavan

We hebben vers brood gehaald en mochten even bij de bakkerij kijken. Wat geweldig om te zien. We mochten zelfs proeven.

BakkerijLavas, echt Armeens brood

Daarna een heerlijk ontbijtje. Na het ontbijt zijn we op bezoek gegaan bij de opa en oma van Donara (Donara was in 2011 bij Theo en Jeanne in huis) We hebben daar koffie gedronken. Ze leven in primitieve omstandigheden maar we schoon en ruim. Ze zijn 84 en 85 jaar. We hebben wat zaden en boodschappen achtergelaten.

Koffie wordt ingeschonkenOma en opa Donara

Daarna naar het geboortehuis van Ruzanna (vader, halfzusje Suyzi van 8 en tweede vrouw van vader) We hebben buiten gezeten en telefonisch met Kristine in Yerevan wat gecommuniceerd. Ook hiervan boodschappen, zaden en wat cadeautjes voor Suyzi achtergelaten.

Dan terug naar het huis van Hasmig. Die was inmiddels naar de kapper geweest en had zich helemaal gekleed voor haar optreden van vanmiddag. Opgetut en wel ging ze mee naar de " woning" van Elena ( Elena was in 2011 bij ons in huis)

Hasmig très chique

Ik wist al van Theo en Jeanne dat hun woonomstandigheden erg waren maar dat het zo erg was.... Ze wonen momenteel met 6 personen in een container. Bij binnenkomst een keuken, links een huiskamer met bedden, tafel en tv, rechts een slaapkamer. De wc buiten. Maar het was er zo ongelofelijk vies en het stonk er zo. Vieze pannen, resten eten. Echt een gigantische armoede. Een grote, blaffende hond onder de container. De 3 halfbroertjes en half zusje van Elena liepen er rond. Moeder was niet thuis en de jongens wisten te vertellen dat Elena er niet meer woonde. Een paar dagen terug as ze getrouwd. Een vriendelijke buurman wist haar telefoonnummer.

Keuken in container Familie ElenaSlaapkamer container familie Elena

Ze bleek in de wijk Allemagne te wonen. Na de aardbeving in 1988 hebben verschillende landen geholpen met het bouwen van huizen. Zo ook Duitsland.
We hebben gebeld met Elena en zijn er naar toe gereden.
Elena is getrouwd met Edgar. Ze kenden elkaar 2 maanden en Edgar heeft aan de moeder van Elena haar hand gevraagd. Mocht hij niet met haar mogen trouwen dan zou hij haar meenemen.
Edgar is 37 jaar en dus een stuk ouder dan Elena.
We hebben er koffie gedronken. Ze wonen mooi in een stenen huis met 2 kamers. In de ene de slaapkamer en in de andere de keuken ( met fornuis, koelkast en wasmachine) Het zag er schoon en netjes uit.

Elena en EdgarElena, Jeanne,Edgar, Marlène

Daarna naar een optreden van Hasmig. In de bibliotheek. Het zou om 15.00 uur beginnen en wij zaten netjes klaar. Er kwamen allemaal flink uitgedoste dames binnen, veel op te kleine schoenen. Dat zie je hier heel veel. Uiteindelijk begon het om half 4 en het duurde zeker tot 18.00 uur. Hasmig kan prachtig declameren en we zijn tot 17.00 uur binnen geweest....er kwam echt geen eind aan. We zijn naar buiten gelopen.
Een prachtige bibliotheek maar het toilet.....

Optreden Hasmig

Daarna naar Gayane. (Gayane is in 2011 bij ons in huis geweest. Ze is geboren in Town Alaverdi. Via de computer heeft ze haar man leren kennen. Haar man heet Edgar en was momenteel in Rusland. Toen Gayane 16 jaar was heeft Edgar de auto van zijn vader genomen en is Gayane stiekem uit haar huis geslopen. Ze zijn naar een tante van Edgar gereden, hebben daar diep in de nacht aan de deur geklopt en de tante heeft direct met de ouders van Edgar gebeld. Ze zijn getrouwd. In het wit maar met een bescheiden feest omdat 3 broers van Edgars moeder rond die tijd bij een ongeluk zijn overleden.

Trouwfoto Gayenna

Bij aankomst in Sartchapète ((Region de Tachir) stond de vader (Simon Barséghian)) van Edgar in het centrum met zijn auto ons op te wachten om vooruit te rijden naar zijn huis. Het huis waar Gayane woont met haar schoonouders (Simon en Armine)
Wat een geweldig weerzien met Gayane. Emotioneel. Ze was erg blij. Hield steeds mijn hand vast. Dit is het eerste huis dat ik bezocht heb met een bovenverdieping. Gayane werkt niet. Haar schoonouders willen dat niet. Edgar zat voor een week voor werk in Rusland. Ook de vrouw, van de broer van Simon (Janna) was er. Met 2 kinderen.
Gayane haalde haar fotoboek uit Holland. Was erg verdrietig dat Frank er niet meer is.

Gayenna

We hebben er koffie gedronken, met veel lekkers. En aan de wijn.
Dan naar boven omdat Simon nog een bijzonder verhaal over een kruis had. De broer van zijn grootmoeder wilde een kruis uit de kerk maar kreeg die niet. Ze hebben toen de bewaker heel veel drank gegeven waardoor deze in slaap viel. Toen konden ze het kruis meenemen. Ze hebben dit kruis heel lang in een kist met meel bewaard. Nu staat het als een klein altaar bij hun boven.

Voor donker weer terug naar het huis van Hasmig.

1. Anita:
    19 juni 2019
    Wat een leefomstandigheden...triest gewoon
    Fijn dat jullie met z'n drieen zijn kunnen jullie fijn effe sparren,er over praten.
    Doei zus
    Genieten vast ook op bepaalde omenten zekers als je de kids terug ziet
    💋
  2. Jose jonk:
    20 juni 2019
    Marlene
    Elke dag begin ik met je blog zoveel indrukken!
    Sterkte met je buik en succes de laatste dagen!
  3. Marion:
    24 juni 2019
    Hoi marlene
    Wat veel indrukken te verwerken ik lees het op afstand en dan komt het al zo binnen.
    Voor jullie des te heftiger, het is maar net waar je bed staat.
    Wat een ellende kan er zijn en ook weer mooi dat er mensen zijn die een beetje vreugd geven, groet en liefs van p en m