Vrijdag 21 juni

21 juni 2019 - Tretuk, Armenië

Vanmorgen geslapen tot 7.30 uur. Daarna ontbeten bij het huis van Andranik. Lekker omelet, brood, kaas, thee en koffie.

Om 11.00 uur met een pick up naar Tretuk.

Pick upPick up

Hier wonen Janna en Zhasmen. Zij zijn in 2014 bij ons in huis geweest. We hebben niet gezegd dat we langs zouden komen. Eerst naar Zhasmen. Zij woont samen met haar ouders in een stenen huis. Vader werkt niet. Houdt de tuin bij. Moeder werkt bij de Manke partis (kinderopvang) Dit kindertehuis is met giften door Maria Goris (een vrouw die met giften veel doet voor de Armeense gemeenschap) neergezet. Zhasmen gaat nog naar school maar heeft nu vakantie.

Zhasmen en moederO

Bij Zhasmen

Ze waren erg blij om ons te zien. Koffie gedronken. Met behulp van Kristine wat gepraat. Daarna naar Janna.

Janna haar ouders zijn overleden. Ze woont met Anna en Sergey en hun 4 kinderen. De vijfde is op komst. Ook wonen de grootouders van Janna er en nog een zus. Hoe het precies zit is me niet helemaal duidelijk. De grootouders hun huis is half verwoest. Dit is 12 jaar geleden gebeurd. Het was er echt superklein.

VriendschapsbandjeJanna en familieVriendschapsbandjes bij JannaTretukJanna en Zhasmen

Ze hadden Silva opgetrommeld. Silva spreekt aardig Engels. Ze studeert in Yerevan. Ze heeft 2 zussen waarvan er één studeert in yerevan en de ander Suyzi in september gaat studeren in Yerevan. Hun vader werkt in Rusland en hun moeder geeft Armeens en Russisch op de school in Tretuk.

We hebben Uno gespeeld, armbandjes gemaakt, veel kleren en cadeautjes achtergelaten. Daarna met allemaal op de foto. Er liepen nog wat jonge beesten rond en Janna kwam nog met een doos vol jonge beestjes. Wat het precies waren weten we niet. Wel dat ze één dag oud waren. We mochten ze vast houden.

TheoJeanneMarlène

Daarna lopen naar het huis van Arsen. Arsen was in 2014 in het huis bij Ans en Klaas. We hebben thee gedronken. We kregen van Silva nog een rondleiding door het kinderhuis. Heel veel bedjes, 21 kinderen. Het zag er netjes uit maar niet groot. Alle bedjes in één ruimte en dan nog een ruimte om te spelen en eten. De moeder van Zhasmen kookte er.

Kinderhuis Tretuk

Silva regelde voor ons een auto met chauffeur zodat we in het dichtstbijzijnde dorp boodschappen konden gaan doen voor Zhasmen, Janna en Arsen. Daar konden ze wel wat extra's gebruiken.

Daarna terug naar het huis van Andranik. Daar gegeten en wat gedronken. Spelletjes gedaan, stuk gewandeld en voor het donker naar onze slaapplekken. Bij Andranik is sinds gisterenavond geen elektriciteit. Waarschijnlijk ingeslagen. Wat een armoede.

Andranik, Armen,Theo, Hovannes

Alvast afscheid genomen van Pertuhi. Zij gaat morgenochtend om 7.00 uur richting Yerevan. Ze vliegt naar haar tante in Rusland en blijft daar 1 maand.

1. Astrid Prins:
    21 juni 2019
    Hoi!!! Mooi verhaal weer! Waren Janna en Zhasmen niet heel erg verrast? Dat is toch een fantastische verrassing!!!! Leuk hoor! En die foto's met de armbandjes, zo gaaf! En bij elk verhaal denk ik.....wat hebben we het toch goed!
  2. Gé en Annemiek:
    21 juni 2019
    Wat een mooie ontmoetingen en belevenissen Marlène en wat een prachtige foto’s.
    Mooi om op deze manier een beetje met je mee te kijken.
    Groetjes Gé en Annemiek
  3. Cor Lub:
    21 juni 2019
    Weer genoten van je stukjes, Marlène.
  4. Hennie de Pennie:
    23 juni 2019
    Top Marlene, Jeanne en Theo, Ik heb ook weer genoten van de verhalen. En zo te zien genieten jullie ook van de ontmoetingen met alle kinderen, die jullie in huis hebben gehad. Ik vind het ook zo bijzonder dat een spelletje doen, dan zo verbindend kan zijn. Geniet nog van de laatste dagen. groetjes!