Donderdag 20 juni

21 juni 2019 - Vardenis, Armenië

Vanmorgen een stadswandeling gemaakt. Het is hier in deochtend al lekker warm hoor.gelopen tot de Cascade en daarnaartoe de bus terug. Je stapt in. Bij het itstappen leg je 100 dram ( ongeveer 20 eurocent) op het kleedje bij de chauffeur. Als je meer neerleg wordt het wisselgeld aan je doorgegeven.

Bij terugkomst ontbijten, geld wisselen, boodschappen doen, inpakken en dan om 13.00 uur met de taxi naar Vardenis.

Onderweg nog gestopt om een kerkje te bezichtigen.

Kerk aan de rand van het meer van Sevan.

180 Kilometer te gaan. We gaan naar het dorpje Kutakan. Hier woont Andranik (Andranik is in 2014 bij Theo en Jeanne in huis geweest) Dit dorpje ligt dicht bij de grens met Azerbedjan. Het ligt erg afgelegen.

Ze waren erg blij om  ons te zien. Andranik (17), Armen (11) Hovanus (18, gaat in juli het leger in. Alle jongens van 18 jaar moeten voor 2 jaar het leger in, of je moet om medische redenen worden afgekeurd) Armine (moeder) Lena (oma). De vader van dit gezin is in 2013 overleden.

De buren (Tatev,, man en kindje Gayenne, Pertuhi (dochter) en Hermine (moeder) . De vader van dit gezin is in december overleden.

Bij AndranikLena, Jeanne, Armine

De huizen zijn hier armoedig maar wel een stuk ruimer.

We hebben koffie gedronken, gepraat, cadeautjes gegeven. Vooral met de petten (met lichtjes van de Fjoetoer) waren ze erg blij. Het is hier in de avond erg donker en het licht valt hier regelmatig uit. Wat een fijn gezin en wat een geweldige buren.

We kregen een rondleiding door de groentetuin (aardappels, uien, knoflook, bieten, heel veel kruiden, bonen en een paar weet plantjes)

Groentetuin van Lena

Daarna gegeten. Ik ben nog steeds blij dat ik hier geen vlees eet. Ik mis het totaal niet en nu weet ik precies wat ik eet.

Daarna zijn we naar de buren gegaan. We gaan daar slapen. Jeanne en Theo in de huiskamer en ik mocht dan bij Hermine en Pertuhi in de kamer. Ik heb mijn bed, in de avond, versleept naar de huiskamer.

Hermine ging de 4 koeien melken. Dit was mijn kans...... Ik heb even geholpen maar het is een vak apart hoor. Ze knoopt eerst de staart van de koe om zijn achtereen zodat hij er niet mee kan slaan. Dan een kruk en een emmer en melken maar. Zij is er natuurlijk zo bedreven in. Van de melk maken ze o.a. kaas en madsoe.

Koeien melkenKoeien melken met HermineKippen op stok

Dat we daar waren begon het echt te onweren en regenen. Het licht viel steeds uit. Na de koffie en thee ( ze blijven dingen aanbieden) weer terug naar het huis van Andranik, daar de jongens leren rummicubben en Uno spelen. Dan laten we de spelletjes hier achter. Ook even geborreld en dan door de regen, in donker terug naar het huis van Hermine. Ook wij waren blij met de Fjoetoer petten. En de eerste keer dat de regenjas aan moest.

En dan lekker slapen

1. Trudie Appelman:
    21 juni 2019
    Wat een mensen ontmoet je steeds weer Marléne. En mooi dat jullie ook samen de reis zo doen. Dankje voor het mooie mee beleven, n beetje... Door je mooie verhalen.