Veel kinderen bezoeken

15 juni 2019 - Alaverdi, Armenië

Heerlijk geslapen, met het geluid van een kabbelende rivier. Deze B&B ligt niet alleen aan de weg naar Tiblisi maar ook aaneen rivier en een spoorbaan.

B&B AlaverdiB&B AlaverdiB&B Alaverdi

Vanmorgen vroeg een wandeling gemaakt. Het adressenboek  van de kinderen mee want ik heb Gayenne uit Alaverdi nog niet gevonden. Het is net Spoorloos. Onderweg wat gevraagd. Ene Laura nodigde ons binnen uit. Haar kleindochter Anna was ook in Nederland geweest. Later op de dag kwam Hasmig erachter dat Anna bij Leo en Monique in huis is geweest. Maar we kunnen iet alle kinderen bezoeken. Ook is Hasmig er via bellen en vragen achtergekomen dat Gayenne in Sartchapète, regio Tachir, woont. We gaan haar zondag avond vanuit Stephanavan een bezoek brengen. Ze was zo blij. En ik ook.

Na het ontbijt zijn we naar Venera (is in 2011 bij Theo en Jeanne in huis geweest) en haar familie gegaan. Venera woont in een flat met haar moeder Asya (haar vader is, toen Venera haar moeder van haar zwanger was, vermoord) Khachik en zijn zusje Sofia (zij zijn in huis genomen door de Asya nadat ze eerst een poos in het weeshuis Vanadzor hebben gewoond, hun moeder en Asya zijn zusters) En Mariam de vrouw van Khachik. Khachik en Mariam verwachten eind juli hun eerste kindje. Khachik was in 2007 bij Kees en Angelique in huis. Het jaar dat Lilit en Suyzi bij ons in huis waren. Suyzi en Lilit heb ik nog niet gevonden. Ik laat hun informatie bij Hasmig achter. Die gaat voor mij speuren.

Khachik, Marlène en Mariam

Dit hele gezin woont heel klein. In de kamer staan 2 twee persoonsbedden, een bank en een klein tafeltje. Ook kwamen Roman en Flat (waren in 2011 bij Henk en Trudy in huis) en Mariam (zus van Roman) langs. Voor iedereen is er plek. Het was er erg warm binnen, een buiten is er niet. Ze waren allemaal erg blij met ons bezoek. We hebben de foto's uit Nederland gekeken, Venera heeft gezongen, met z'n allen hebben we het Armeense volkslied gezongen en vriendschapsbandjes geknoopt.

Vriendschapsbandjes

De moeder van Venera en Sofia maken schoon. Khachik  en zijn vrouw maken de straat schoon. Venera, Mariam, Roman en Flat zitten nog  op school. Roman gaat in januari het leger in.

We hebben ijsjes gekocht, boodschappen en medicijnen. 2 Van de kinderen zijn epileptisch. Ze krijgen de medicijnen vergoed maar vaak zijn ze niet te krijgen. Zo hebben ze er voorlopig geen problemen mee.

Daarna afscheid genomen en in de middag naar het huis van Warinka (was in 2011 bij Theo en Jeanne in huis)  Warinka woont met vader, moeder en broer in een huurhuis. Wel wat ruimer maar erg arm. Warinka en haar broer zitten nog op school. Moeder werkt in een fabriek (maken glasvijlen) en vader is ziek. Ook hier een tas boodschappen achtergelaten.

UitzichtGroepsfotoAschot met boodschappenWinkelBij Warinka

Dan met een taxi naar Asya. Asya was in 2011 bij ons in huis. De taxi moest flink zoeken. Vragen, bellen en weer rijden. Wachten tot Asya ons kwam halen. Wat en mooi weerzien met haar. Ook Asya herkende ik direct. We moesten verder lopen. Een lange trap op naar boven en daarna nog verder omhoog. Ik denk dat we zeker een half uur hebben geklommen. Asya woont echt bovenop een Kaukasus berg. Een prachtige plek maar geen taxi die je daar heen brengt. Ze woont daar met haar moeder, vader en broertje Alex (3 jaar) Haar 2 zussen zijn getrouwd en wonen elders. Elke dag loopt ze dat stuk naar school en terug. Ze hebben kippen, varkens, fruitbomen en een groentetuin. Vader werkt als chauffeur voor de burgemeester, moeder werkt in een fabriek. Ik denk dat ze het iets beter hebben dan de andere families van vandaag. Wel veel asbest, en een vreselijk toilet.

SelfieAsya Huis AsyaBij AsyaBroertje Asya, Alex

We hadden wat cadeautjes en boodschappen mee. Gepraat, gedanst (Asya kan echt prachtig Armeens dansen) foto's gekeken, gegeten en ons geïrriteerd aan Alex.

Daarna naar de B&B gelopen. 25 Minuten dalen. Daar gegeten en gedronken. Een intensieve dag maar weer heel veel mensen blij gemaakt.

1. Trudie Appelman:
    15 juni 2019
    Wat een dag .... want wat doen jullie mooie dingen voor de mensen daar!
    Elke dag weer.
    Aandacht, genegenheid en wat steun. Op wat voor manier dan ook....
    Respect hoor
  2. Maria:
    15 juni 2019
    Wat ben jij (zijn jullie) goed bezig, schone zus!!!
    (Was Alexje n beetje een drabbertje 😉?)
  3. Diny Hoeksma:
    15 juni 2019
    Jullie zijn toppers om zoveel families / kinderen te bezoeken. Alisa herken ik nog wel, die is niet veel veranderd van uiterlijk. (hopelijk wel van karakter....) Anush is ook niet onbekend. Geweldig om zoveel families te bezoeken, maar ook wel een uitputtingsslag.