Tatev

6 juni 2019 - Goris, Armenië

Vanmorgen vroeg weer heerlijk aan de wandel. Jeanne en ik staan elke morgen vroeg op en wandelen dan 1,5 uur.

Om 9.00 uur met de taxi naar Tatev. Tatev klooster is de meest bezochte historische bezienswaardigheid van Sjoenik (de zuidelijkste provincie van Armenie) Het ligt hoog boven het Vorotan ravijn. We zijn er naar toe gegaan met een 5,7 km lange kabelbaan. Deze vertrekt vanafhet dorpje Halidzor.

Jeanne is niet meegegaan. Die is een aantal jaren terug al geweest en dat was, voor Jeanne, een vervelende ervaring (hoogtevrees)

Het Tatev klooster stamt uit de 9 de eeuw en was eeuwenlang het religieuze centrum van Soenik. Op het kloosterterrein vind je 3 kerken, waarvan de grootste, de Sint Petrus en Paulus kerk uit de 9 de eeuw stamt. Het uitzicht vanuit het klooster is fantastisch.

Tatev klooster Tatev kloosterTatev klooster

Tatev-klooster

Terug bij het hotel aande thee met suikerbrood. Een spelletje scrabble gedaan en daarna naar Nane en haar ouders, broer (Henrie) en zus Nare. Daar koffie gedronken. Echte Armeense koffie krijg je in hele kleine kopjes. Onderin zit heel veel koffiedrap. Je moet het slurpen zodat de drap blijft liggen.

Armeense koffie

Daarna met Nane en Nare schoolspullen gekocht voor het nieuwe schooljaar. Weer bij het huis aangekomen stond de tafel al gedekt en konden we zo aanschuiven. Heerlijk gegeten. Zelfgebakken brood, spaghetti, komkommer, tomaat, bosjes kruiden, snijbonen met ei, spinazie met ei, gekookte courgette, limonade en wodka.

Tegen half 8 met de taxi naar Aram. Eerst nog snel een doos met boodschappen gehaald. Gelukkig ging Nane mee om te tolken. Wat een warm welkom door Aram, moeder van Aram en de oma van Aram. Ik herkende Aram meteen. Met elkaar de foto's van Aram zijn vakantie in Holland gekeken, koffie gedronken met veel lekkers en gefacetimed met Angelique en Kees (gastouders van Aram in 2012)

Op bezoek bij Armen Tuin huis Armen

Iedereen wil ons overladen met eten, we moeten soms heel nadrukkelijk zeggen dat we echt niets meer willen. Alleen een kopje koffie kan daar echt niet.

Om 22.00 uur terug naar het hotel. Nog even een afzakkertje en dan lekker slapen.

1. Hannie Ruygrok:
    7 juni 2019
    Dank je Marlene voor je verslag! Wat een reis, en wat een mooi land ook! En zulke mooie foto's, ga zo door, wij genieten mee!
  2. Astrid Prins:
    8 juni 2019
    Hoi Marlene!!! Wat een prachtige verhalen en wat een mooi land! En wat fijn dat ze allemaal zo blij en gastvrij zijn! En jullie genieten daar weer van. Mooi, dat we dit mee mogen beleven! Op naar het volgende verhaal! Wij genieten er erg van!!!
  3. Joke Bakker:
    8 juni 2019
    Wat geweldig dat je de kinderen en zij jou steeds herkent. We kunnen zien dat ze allemaal diep in je hart gesloten zijn. Prachtige foto's allemaal.
  4. Desiree van As:
    8 juni 2019
    Wat een mooie belevenissen; het weerzien met de kinderen die bij jullie waren en een prachtig land.