Uitstapje naar Khndzoresk

5 juni 2019 - Goris, Armenië

Vanmorgen weer vroeg op voor een prachtige wandeling. Het is in de ochtend nog heerlijk rustig. We komen alleen af en toe een kudde schapen of koeien tegen met hun hoeders. Daarna douchen en een ontbijt.

Ochtendwandeling Ochtendwandeling

Vandaag gaan we met een grote groep kinderen een dagje uit. Een belevenis is voor de kinderen belangrijk. Ze ontmoeten elkaar, hebben een dag plezier en maken een mooie herinnering.

We gaan met: Hayarpi, haar zusje Mylena, Kristine, haar zussen Aschem en Lusine, Vache, zijn moeder en zijn broertje Wahè, Rima, Sarkas, Nane en haar zusje Nare.

We hebben een kleine bus met chauffeur gehuurd. De kinderen weten waar we ze oppikken. Voordat we dat doen gaan we eerst naar de supermarkt om spullen in te slaan voor een picknick. We kopen: broden, kaas, vlees, kleine appels, bananen, chips, snoep, komkommer, tomaat, pitten, suikerbrood en drinken.

Rond 12.00 uur zit iedereen in de bus en kunnen we vertrekken naar Khndzoresk. De weg er naar toe biedt mooie uitzichten. Er zijn hier 2 baans wegen. Sommigen met 2 banen, gescheiden door en middenstreep. Anderen wat breder en vaak net breed genoeg om met 3 auto naast elkaar te rijden. Het gaat meestal net goed en soms moet de chauffeur flink in de remmen.

Aangekomen bij de brug moesten we eerst een heel eind met trappen naar beneden. En dan ligt daar de brug.

BrugOp de brug

We zijn naar de overkant gelopen (en dat is best eng, de brug wiebelt enorm) en hebben daar een wandeling gemaakt. Bij een picknick plaats gestopt voor een picknick. Gelukkig was Nane mee. Nane spreekt goed Engels en heeft de hele dag alles voor ons vertaald. Zo hebben we veel met elkaar kunnen praten.

Daarna nog een kerkje en wat grot woningen bezocht. Alles is hier prachtig groen je ziet hier de mooiste bloemen en hoort veel vogels. Dan tijd voor chips.

Groen

Daarna weer terug naar de bus. En dat was een hele klim die we met heel wat tussenstops hebben volbracht. We klimmen en dalen hier zo wie zo heel veel. Niets is hier vlak.

Groepsfoto Uitstapje

Onderweg op verzoek van Nane nog bij een nieuw monument gestopt.

Om 17.00 uur waren we terug. Afscheid genomen van een groot aantal kinderen. Alleen Nane en Nare gaan we de volgend dag nog bezoeken.

We zijn terug naar het hotel gegaan om even te rusten en ons op te frissen en hebben daarna nog een mooie wandeling gemaakt in oud Goris. Prachtige rots partijen, koeien op stal (die nog op de ouderwetse manier gemolken worden) en bijzondere begraafplaatsen. Het zusje van Hayarpi zag ons lopen en ging een stuk met ons mee.

Rots partijen

De dag afgesloten met een hapje eten en op onze kamer nog een lekker Arena wijntje toe. Morgen vroeg op. We gaan een bezoekje brengen aan Tatev; even toeristisch doen.

1. Alinda:
    7 juni 2019
    Wat een leuk verhaal is dit weer om te lezen Marlene!!!!
    Wat fijn dat je de kinderen een fijne dag/herinnering bezorgd.
    Aan hun gezichten zie je dat ze geen makkelijk bestaan hebben, dus jullie komst is een welkom geschenk, denk ik.
    Jullie zijn toppers,!!!
  2. Emmy:
    7 juni 2019
    Wat zijn jullie goed/mooi bezig en wat zitten jullie dagen vol!!!! dus misschien wel even lekker om de toerist uit te hangen😉 weer genieten op n andere manier. Liefs van ons.
  3. Cor Lub:
    7 juni 2019
    Ik volg je verhalen met belangstelling. Interessant land . Mooie verhalen. Veel plezier en genieten.
  4. Henk en Carla:
    7 juni 2019
    We kijken iedere dag weer uit naar je belevenissen in Armenië. Uit je verhalen kunnen we opmaken dat je er van geniet. Blijf ervan genieten en vooral blijven schrijven!!!
  5. Jan en Trudy Pilkes:
    Goed werk van je.
  6. Jose jonk:
    7 juni 2019
    Marlene ook wij genieten van je mooie verhalen en worden ook blij van al die blije kinderen waarvoor je van alles doet!
    Succes verder!