Weerzien met Hayarpi, Kristine, Vache, moeder Diana, Rima en Sarkas

4 juni 2019 - Goris, Armenië

Vanmorgen vroeg uit bed en een heel stuk gewandeld.

MargrietenOchtendwandeling

Daarna douchen en ontbijt. Het ontbijt bestaat hier uit Armeens brood (hetzelfde als Turks brood) lavas (lijkt op pannekoek maar dan vierkant) ei, tomaat, komkommer, zelfgemaakte jam, dikke yoghurt, thee en koffie.

Om 10.00 uur kwam Hayarpi ( was in 2012, samen met Diana, in ons huis) naar ons hotel. Ze kwam samen met haar man Harut. Ook dit was een emotioneel weerzien, we hadden elkaar 7 jaar niet gezien. Harut werkt bij het leger. Hayarpi studeert. Ze zijn getrouwd en verwachten hun eerste kindje.

Hayarpi en Harut

We gingen  naar hun huis. Ze huren dit. Kamer, slaapkamer, keuken, 2 extra ruimtes en een groot buiten. Ze willen daar weg omdat het donker en duur is. Ze hebben geen koelkast en wasmachine.

Hayarpi en Harut spreken geen Engels. Hayarpi haar zusje was er ook. Zij spreekt een beetje Frans. Met het woordenboek uit Nederland en met google translate (Engels - Armeens) konden we wat communiceren. Hayarpi was blij met de meegebrachte cadeautjes (wat babykleertjes, gevulde trommel van Schermerhorn, fotocollage van ons gezin)

Daarna zijn we nog naar het huis van Hayarpi haar ouders gegaan. Die wonen buiten het dorp, tegen een megatrots aan. Ze hebben een grote groentetuin dus de meegebrachte zaden waren meer dan welkom.

Groente tuin ouders HayarpiBij ouders Hayarpi

We hebben daar Hayarpi haar fotoboek uit Holland bekeken. Het is leuk om te zien dat alle kinderen die voor een vakantie in Nederland zijn geweest de fotoboeken hebben bewaard.

De communicatie ging moeizaam.

Daarna op bezoek bij Kristine. Kristine is in 2012 bij Jeanne en Theo in huis geweest. Ze woont met haar zussen Lusine en Asghen, broers Aliek en Ayrthon en hun moeder. Vader en een broer zijn overleden. Hun zus Hermine is getrouwd en heeft een dochtertje Marianne. We hebben daar gegeten, gedanst en het spel Keezen gedaan. Het spel hebben we daar achter gelaten. Wat een fijn gezin, er wordt daar veel gelachen.

Groente tuin ouders Hayarpi

Daarna een bezoek gebracht aan Vaché (Vaché was in 2012 in het huis bij Henk en Trudie) Vaché woont met zijn ouders, grootouders en 2 jongere broertjes in een klein huis. Ze wisten dat we kwamen dus de tafel was rijkelijk bedekt met fruit en zoetigheid.

Daarna naar de moeder van Diana. Ook daar een volle tafel waar we weinig van hebben kunnen eten omdat we al zoveel hadden gehad. Dit is echt de Armeense gastvrijheid. Zelf niets hebben maar voor bezoek abnormaal uitpakken.

Diana haar moeder werkt in een hotel. Ze heeft een groentetuin en verbouwt ook spullen voor het hotel. Rima (Armeens meisje die in 2012 bij Machteld en Rob in huis was) kwam ook nog even langs met haar fotoboek. Ook Diana haar fotoboek hebben we bekeken.

Het laatste bezoek was aan Sakar (Sakar was in 2012 in huis bij Henk en Trudie) Sakar woont met zijn ouders op een bovenwoning. Zijn vader zit in een rolstoel (dwarslaesie) en wordt af en toe door zijn vrienden naar beneden getild. Hoe vaak dat is?

Een intensieve, indrukwekkende dag vandaag.