Terug van Goris naar Yerevan

8 juni 2019 - Goris, Armenië

Vanmorgen heel vroeg (6.00uur) al aan de wandel. En onderweg kwamen we echt "cadeautjes" tegen. Eerst een schaapskudde met hun hoeder te paard.

Heel vroeg in de morgen...

Daarna 2 mensen die houten stokken aan het maken waren voor de groentetuin. We werden uitgenodigd voor een kopje koffie. Bij het weggaan wilden de Armeense vrouw ons een zak lavas (Armeens plat brood) een zak geitenkaas en een pot madsoen (Armeense yoghurt) meegeven. Natuurlijk vonden we dit veel te gek. We hebben alleen de kaas meegenomen en enkele drama achtergelaten.

Heel vroeg in de morgen..

Dan een vrouw die de koe aan het melken was.

Vroeg in de morgen koeien melken

En dan de opkomende zon......

Vroeg in de morgen

Bij terugkomst douchen, ontbijten en afscheid nemen van Anush, de eigenaar van Hotel Jerefnut.

Om 9.00 uur de taxi in. Nu met veel minder bagage dan op de heenweg. Onderweg nog wat kinie (wijn) gekocht. Onze chauffeur had er flink de gang in. Onderweg nog wat oponthoud vanwege wat kuddes.

Oponthoud...

Na ruim 2 uur kwamen we van het heuvelachtige en ruige landschap weer bij het vlakkere land rond Yerevan. En hadden we weer zicht op de Ararat. Deze berg (5137meter hoog) ligt net over de grens in Turkije. De Armeniërs geloven dat Noach na de zondvloed, met zijn ark, gestrand is op de Ararat. Vroeger behoorde de Ararat tot Armeens grondgebied. De Ararat is het nationaal symbool van Armenie.

Vanaf de Cascade

Om 13.00 arriveerden we weer bij het huis van Kristine en David. Het is zo fijn dat we hier kunnen slapen, eten, douchen en onze kleren wassen. Wat een gastvrijheid en wat een lieve vrouw.

Na een weinig rusten gingen we met de bus naar de Cascade.

Cascade

Dit monument is gebouwd ter herdenking van het 50 jarig bestaan van de Armeense Sovjetrepubliek. Hier is ook een museum in gevestigd, het Cafesjian Museum voor Moderne Kunst. Vernoemd naar de eigenaar de Armeense zakenman Gerard Cafesjian die eveneens de Cascade heeft gerenoveerd, zodat je nu met de roltrap omhoog kunt. Een ervaring op zich met overal prachtige kunst.

Kunst

Kunst

Als afsluiter nog een concert in het auditorium van de Cascade. Een optreden van de Katil Band. Een band die Armeense muziek maakt en Armeense liederen zingt.

Voor het optreden begintOptreden auditorium CascadeAanplakbiljet optreden Cascade

1. Ria van der Burg:
    8 juni 2019
    Jee. Marlene wat maak jij een prachtige reis. En wat een prachtige mensen ontmoet je. Leuk om met je mee te reizen.
  2. Anita:
    8 juni 2019
    Wat maak je veel mee en wat fijn die "bijzondere kadootjes" onderweg.
  3. Rika en Rob:
    8 juni 2019
    Mooie verhalen Marlene! Wat een prachtige ervaringen maak je mee. Wat fijn dat we hiervan mogen meegenieten!
  4. Truus:
    8 juni 2019
    Wat een indrukwekkend mooie reis Marlene! Suler om te lezen!! En met de foto’s erbij geeft het met recht een beeld.
  5. Diny Hoeksma:
    8 juni 2019
    wat een mooi gebied is regio Goris. Aram is niet veel veranderd alleen langer geworden.
    jullie genieten wel zo te lezen en te zien aan de mooie foto's.
    de kunst foto's zijn ook prachtig. de oranje/rode foto is dat glas?
    het is inderdaad genieten van je reisverslag.
  6. Marion:
    13 juni 2019
    Hoi Marlene,
    Goed dat je alles op schrijf want wat maak je veel mee.
    Zoveel indrukken en al die mooie plaatjes, heerlijk om zo mee te mogen reizen.
    Groetjes van ons